Van Sevilla tot Sint-Petersburg … zolang er maar water is!

Het EK gaat nu eindelijk beginnen! En… in de elf stadions van de elf deelnemende landen, van Sevilla tot Sint-Petersburg, water zal alom vertegenwoordigd zijn!

 

03 June 2021

Van Sevilla tot Sint-Petersburg ... zolang er maar water is!

Zo ook in het menselijk lichaam: het is goed voor 60 tot 70% van de lichaamsmassa van een volwassene.  Om gezond te blijven, is het belangrijk ervoor te zorgen dat altijd in de waterbehoefte van het lichaam wordt voorzien. Bij intensieve inspanning verlies je meer vocht en daarom is het van essentieel belang dat sporters genoeg water drinken. Een goede hydratatie kan namelijk bepalend zijn voor de prestaties.

 

Waarom water essentieel is voor sporters?

Het menselijk lichaam kan niet zonder water. Het dient als bouwstof, transportmiddel, oplosmiddel, het houdt ons lichaam op temperatuur en zorgt voor de afvoer van afvalstoffen. Voeding voorziet in een deel van de waterbehoefte van het lichaam, maar is hooguit goed voor slechts de helft van de dagelijkse inname. De belangrijkste bron van hydratatie blijft drinken in het algemeen en water in het bijzonder!

De dagelijkse vochtbehoefte bij volwassenen ligt ergens tussen de 3 tot 3,5 liter water per dag, inclusief het vocht wat we uit voedsel binnenkrijgen. Hoe actiever je bent, hoe groter deze behoefte wordt. Bij (top)sporters kan het waterverlies erg groot zijn, namelijk tussen de 0,5 en 2,5 liter water per uur. De gebruikte spieren hebben energie nodig om te werken en het lichaam zal transpireren om de temperatuur te reguleren.  Water drinken is daarom essentieel voor onze Rode Duivels!

 

Uitdroging ligt op de loer!

Een van de belangrijkste gevolgen van uitdroging bij sporters is de afname van de prestaties. Zelfs milde uitdroging kan leiden tot een daling van 20% van de prestaties! En hoe hoger de temperaturen, hoe erger de uitdroging kan worden.

 

Vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid en hitteberoertes zijn een paar van de verschijnselen die kunnen optreden om nog maar te zwijgen van spier- en peesaandoeningen. Hydratatie is dus belangrijk, zowel voor als na het sporten!

Uitdroging ligt op de loer!

Gehydrateerd naar de finale!

Om de juiste waterbalans in het lichaam te behouden, moet een sporter regelmatig drinken tijdens de dagen voorafgaand aan, maar ook na de inspanning. Tijdens de prestatie is het belangrijk om elke twintig minuten een kleine hoeveelheid water te drinken, namelijk zo’n 100 tot 200 ml. Dit om een opgeblazen gevoel te vermijden.

Ons advies voor de Rode Duivels is duidelijk! En als ze advies willen over het lekkerste water dat er maar te vinden is, dan hebben wij het antwoord!

 

Culligan water is wereldwijd leverbaar. Het zal dus voor ons geen probleem zijn om water te leveren in Sint-Petersburg of Kopenhagen. Maar mochten ze 11 juli naar Londen af moeten reizen voor de finale, dan komen wij het water hoogstpersoonlijk brengen!

Snel geholpen